VÝŽIVA A ZDRAVIE

Veľký indický štátnik a súčasne vyznávač jogy Mahatma Gandi raz povedal:“ Keď nedokážeš ovládať svoju chuť, ako chceš ovládať svoj život?“ Žijeme v dobe mnohými závislosťami na jedle a poruchami metabolizmu. Zároveň však môžeme povedať, že neexistuje žiadna potravina, ktorá by obsahovala všetky potrebné výživne látky a ešte k tomu v potrebných množstvách. Neexistuje dokonca ani žiadne jedlo, ktoré by obsahovalo všetky potrebné látky. Napriek tomu výživa významnou mierou ovplyvňuje kvalitu života a zdravie každého jedného z nás. Počas života spracujeme zhruba 50 ton potravy.

Okrem výživy na naše zdravie vplývajú:

§  genetické faktory (dedičná predispozícia) a to 20%,

§  životné a pracovné prostredie, a to 20%,

§  životný štýl človeka (výživa, pohyb, zlozvyky),a to 40 - 50%,

§  zdravotníctvo, a to 10 - 20%

Správna výživa by mala spĺňať tri kľúčové slová:

Vyziva a zdravie.JPG

Pestrosť vo výžive znamená konzumácia obilnín a ich produktov, rôzne druhy ovocia, zeleniny, rôzne potraviny z mliečnej i mäsovej skupiny v rámci rôznych jedál. Pestrá strava má obsahovať všetky makroživiny (bielkoviny, tuky, cukry) i mikroživiny (vitamíny, minerálne látky ako aj stopové prvky).

Striedmosť vo výžive sa týka množstva prijímanej potravy. Potravy by mala byť prijímaná v množstve, ktoré nepredstavuje energetickú nadmernosť, čo znamená, že energetický príjem by mal byť v rovnováhe s energetickým výdajom.

Vyváženosť vo výžive znamená dosiahnutie rovnováhy medzi pestrosťou a striedmosťou. Pomer bielkovín: tukov: sacharidov, by mal byť 10 - 15:30:55-60 % z celkového denného príjmu energie.

Výživový kruh

Nemecká spoločnosť pre výživu vypracovala výživový kruh (Obr. 1) na základe pravidiel správnej výživy. Vo výživovom kruhu je obsiahnutých šesť potravinových skupín. Veľkosť segmentov jednotlivých potravinových skupín v nutričnom kruhu sa uvádza podľa percentuálneho podielu z celkovej hmotnosti v dennom pláne. V plnohodnotnej výžive by stredobodom záujmu mali byť rastlinné potraviny ako obilninové výrobky s uprednostnením celozrnných, zelenina a ovocie. Tento základ majú dopĺňať mliečne produkty so zníženým obsahom tuku, mäso, ryby, rastlinné oleje. Príjem potravín by mal byť doplnený dostatočným príjmom tekutín. „Voda je nápojom majstrov sveta,“ povedal Baldur Preiml, tréner mnohých športovcov, ktorých doviedol k titulom majstrov sveta či olympijských víťazov. Pitie je najjednoduchšou a najlepšou ochranou nášho zdravia. Žijeme v strese a zhone  a často sa zabúdame nie len najesť, ale aj napiť. Príjem tekutín možno dopĺňať aj čerstvou zeleninou a ovocím, ako napríklad dyňa, melón, grapefruit, jablko, brokolica, zemiaky, lebo obsahujú veľa vody. 

Vyzivovy kruh.JPG

Obr. 1 Výživový (nutričný) kruh

Plnohodnotná strava je v súčasnosti nevyhnutnosťou. Žijeme v dobe, keď už v podstate „normálne“ potraviny neexistujú, pretože obsahujú viac kalórii ako potrebujeme a zároveň stále menej vitamínov a minerálnych látok. Zdravie, radosť so života, svieži pohyb, to všetko je otázkou správnej výživy a zdravého spôsobu života. Požiadavky na zmenu výživy musia byť realistické, v prijateľnom kompromise s výživovými tradíciami a zvyklosťami.

      KVÍZ - otestujete si svoje vedomosti

food.jpg

1. Denne by mal človek skonzumovať?

A. 2 jedlá

B. 4 jedlá

C. 5 - 6 jedál

D. 1 poriadne jedlo

Chol cieva.JPG

2. Hladinu cholesterolu v krvi najviac zvyšuje konzumácia:

A. chleba a pečiva

B. sójového mäsa

C. krémových zákuskov

D. tučnej ryby

cholesterol.JPG

3. Cholesterol sa nenachádza v:

A. mäse

B. rastlinnom oleji

C. bravčovej masti

D. masle

Orechy.jpg

4. Ktoré orechy sú zdravé?

A. arašidy, vlašské orechy, lieskovce, mandle

B. arašidy, kešu orechy, vlašské orechy, lieskovce, mandle

C. všetky

D. vlašské orechy, lieskovce, mandle

Vaha.jpg

5. Na zlepšenie zdravotného stavu o 90% postačuje redukcia hmotnosti o ...

A. 10 %

B. 30 %

C. 50 %

Run.jpg

6. Pri chôdzi rýchlosťou 6 km/hod spotrebuje dospelý človek za 1 hod. priemerne:

A. 300 kcal

B. 200 kcal

C. 400 kcal

Sguash.jpg

7. Je vhodné hrať squash pri vysokom krvnom tlaku?

A. áno

B. nie

C. áno, keď sa hrá na pružnom povrchu

SPRÁVNE ODPOVEDE:

1. C

2. C

3. B

4. D

5. A

6. A

7. B

 

Pripravilo:

Oddelenie podpory zdravia

Regionálny úrad verejného zdravotníctva

 

Použitá literatúra:

BUKOVSKÝ, I.: Návod na prežitie pre bejby. 1. vyd. Martin: Neografia a.s., 2011. s. 447, ISBN 978-80-970230-2-7

FLOYDOVÁ, E.: 1 001 malých zázrakov pre zdravie. 1. vyd. Bratislava: SNP - Mladé letá, s.r.o., 2010. s.224, ISBN 978-80-10-01833-8

HAVLENTOVÁ, M.: Biologicky aktívne látky. In: Bedeker zdravia, 7, 2011, č. 2, s. 40, ISNN 1317-2734

KAMENSKÝ, G. et al.: Zdravý životný štýl. Cesta k prevencii ochorení srdca a ciev. 1. vyd. Bratislava: AEPress, s.r.o., 2010. s. 143, ISBN 978-80-88880-88-2

KERESTEŠ, J. et al: Zdravie a výživa ľudí. 1. vyd. Bratislava: Cad press, 2011. s. 1037, ISBN 978-80-88969-57-0

MINÁRIK, P.: Voda ako súčasť zdravej výživy. In: Bedeker zdravia, 7, 2011, č. 3, s. 35, ISNN 1337-2734

RÜDIGER, D.: Najlepšie tipy pre zdravie. 1. vyd. Bratislava: Arimes, 2009. s. 162, ISBN 978-80-8100110-9