Aktuality  |   Oddelenia  |   Zmluvy, objednávky, faktúry  |   O nás  |   Kontakty




Nachádzate sa v sekcii:Podpora zdravia / Svetový deň pohybom ku zdraviu

Svetový deň pohybom ku zdraviu


Súbory na stiahnutie: 0

S cieľom zvýšenia povedomia verejnosti o zdravom životnom štýle s dôrazom na význam dostatočnej pohybovej aktivity vyhlásila Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) 10. máj za Svetový deň pohybom ku zdraviu.

 

Sedavý spôsob života je síce pohodlný, ale nedostatok pohybovej aktivity je významný rizikový faktor nielen nadváhy a obezity ale uplatňuje sa aj pri vzniku srdcovocievnych či onkologických ochorení, cukrovky, osteoporózy alebo ochoreniach pohybového aparátu. Jeho vplyv sa neobmedzuje len na fyzické zdravie, zasahuje aj do psychiky - môže viesť aj k psychickej nerovnováhe, úzkosti a depresii. Nedostatok pohybu sa netýka len dospelej populácie ale aj detí a mládeže a stáva sa čoraz aktuálnejším problémom nielen u nás, ale aj vo svete. Následkom chronických neinfekčných ochorení, ktorých jeden z hlavných rizikových faktorov je nedostatočná pohybová aktivita, zomiera v Európskom regióne každoročne milión ľudí. Podľa odhadov nie je dostatočne pohybovo aktívna až tretina dospelých a 70 % adolescentov nespĺňa odporúčania pohybovej aktivity. Pritom pohyb je základná biologická potreba človeka, mal by byť prirodzenou súčasťou nášho života a prináša mnoho benefitov:

  • zlepšenie ventilácie pľúc, zvýšenie výkonnosti dýchacích svalov, zlepšenie pružnosti hrudníka,
  • zlepšenie elasticity ciev a zlepšenie výkonnosti srdca (čo vedie aj k zníženiu hodnôt vysokého krvného tlaku – hypertenzie),
  • zníženie hodnôt celkového cholesterolu, triacylglycerolov, LDL cholesterolu,
  • zvýšenie HDL cholesterolu (tzv. „dobrý“ cholesterol),
  • zefektívnenie prenosu kyslíka ku tkanivám a zvýšenie svalovej výkonnosti,
  • zlepšenie sily, rýchlosti, obratnosti,
  • zníženie odbúravania vápnika z kostí (prevencia osteoporózy), 
  • zvýšenie citlivosti periférnych buniek tkanív na inzulín (znižovanie rizika diabetu),
  • podpora a zlepšenie činnosti imunitného systému, 
  • udržanie primeranej telesnej hmotnosti,
  • tvorba a vylučovanie endorfínov, 
  • lepší spánok,
  • zlepšenie trávenia,
  • spomalenie procesu starnutia.


Každý pohyb je lepší ako žiadny, ak ste už dlhšie nešportovali, začnite pomaly a postupne zvyšujte záťaž. Na začiatok, u netrénovaných jedincov, sa odporúča rýchla chôdza. Rýchla chôdza je jedným z najjednoduchších a najlacnejších foriem cvičenia, pretože nevyžaduje špeciálne vybavenie a dá sa vykonávať prakticky kdekoľvek. Návyk na pravidelný pohyb trvá asi mesiac a časom sa k bežnej pohybovej aktivite vykonávanej každý deň odporúča pridať rekreačnú pohybovú aktivitu (beh, bicykel, plávanie, ...) v intervale 3 - 5x do týždňa a silové cvičenia 2 - 3x do týždňa. Zvoľte si formu pohybu, ktorá Vás baví a prináša Vám radosť - možností máte veľa: chôdza, turistika, plávanie, cvičenia vo vode, beh, bicyklovanie, korčuľovanie, tenis, tanec, posilňovanie, jóga, pilates, aerobik, a pod. S pohybovou aktivitou možno začať v každom veku, najlepšie už od útleho detstva tak, aby sa stala prirodzenou súčasťou počas celého života (zdroj: www.uvzsr.sk).

 

 

Pripravilo:
Oddelenie podpory zdravia a výchovy k zdraviu, RÚVZ Čadca

COVID-19

 

Ako znížiť riziko nákazy pred infekciou spôsobenej koronavírusom

 

Imunologický prehľad v SR 2018

Viac informácií - Klikni na obrázok

Program monitorovania pitnej vody

klikni na obrázok

Úradné dni

Po: 8.00-11.00 / 11.30-14.00
Ut: 8.00-11.00 / 11.30-14.00
St: 8.00-11.00 / 11.30-14.00
Št: neúradný deň
Pi: 8.00-11.00 / 11.30-14.00

Ako sa chrániť pred kliešťom

Ako predísť chrípke

Radón a zdravie obyvateľstva

Soľ nie je nad zlato


Čisté ruky